icon
Kunnskapsgnist
Logg inn
MatematikkFysikkOm oss

Tall og algebra: Mengder og intervaller

Oppgaver om mengder og intervaller

Publisert: 6. juni 2025

VGS
Pensum på videregående
USN
DB
Databasesystemer (PB1110) ved USN

Velg pensum:

Velg type oppgaver:

Antall oppgaver: 33

Tips 1: Husk at det ofte finnes flere måter å løse samme oppgave.

Tips 2: Gjør oppgavene du trenger, for å få den mengdetreningen du trenger.

Tips 3: Hvis du logger inn, kan du lagre hvilke oppgaver du har gjort ved å trykke på sirklene.


Oppgave 1

Hvilke tall er med i intervallet $[1,4]$?

Fasit
Oppgave 2

Hvilke tall er med i intervallet $\langle 1,4 \rangle$?

Fasit
Oppgave 3

Hvilke tall er med i intervallet $[ 1,4 \rangle$?

Fasit
Oppgave 4

Hvilke tall er med i intervallet $\langle 1,4 ]$?

Fasit
Oppgave 5

Skriv mengden av alle partall mellom 10 og 20 som en mengde med korrekt notasjon.

Fasit
Oppgave 6

Skriv mengden av alle naturlige tall fra og med 4 til og med 7 med korrekt notasjon.

Fasit
Oppgave 7

Skriv mengden av alle heltall tall fra og med -4 til og med 4 med korrekt notasjon.

Fasit
Oppgave 8

Hvordan leses følgende uttrykk:

$$\{x \in \N \: | \: x < 4 \}$$
Fasit
Oppgave 9

Hvordan leses følgende uttrykk:

$$\{x \in \N \: | \: x > 2 \textnormal{ og } x \leq 8 \}$$
Fasit
Oppgave 10

Hvordan leses følgende uttrykk:

$$\{3x \: | \: x \in \N \}$$
Fasit
Oppgave 11

Hvordan skrives mengden av alle kvadrattall mindre enn 100?

Fasit
Oppgave 12

Hvilke tall inneholder mengdene:

  1. $A = \{x^2 \:|\: x \in \N \textnormal{ og } x^2 = 9\}$
  2. $ B = \{x^2 \:|\: x \in \Z \textnormal{ og } x^2 = 9\}$
  3. $ C = \{x^2 \:|\: x \in \R \textnormal{ og } x^2 = 7\}$
  4. $ D = \{x^2 \:|\: x \in \N \textnormal{ og } x^2 = 7\} $
Fasit
Oppgave 13

Gitt en mengde, $A = \{a,b,c\}$. Hvilke av følgende påstånder er sanne:

  1. $a \in A$
  2. $g \in A$
  3. $a \notin A$
  4. $g \notin A$
Fasit
Oppgave 14

Gitt to mengder, $A = \{4,5,6\}$ og $A = \{1,2,3,4,5,6\}$. Hvilke av følgende påstånder er sanne:

  1. $A = B$
  2. $A \sube B$
  3. $A \sub B$
Fasit
Oppgave 15

Gitt to mengder, $A = \{4,5,6\}$ og $A = \{4,5,6,4,6,5\}$. Hvilke av følgende påstånder er sanne:

  1. $A = B$
  2. $A \sube B$
  3. $A \sub B$
Fasit
Oppgave 16

Gitt to mengder, $A = \{5,6,7\}$ og $A = \{4,5,6,4,6,5\}$. Hvilke av følgende påstånder er sanne:

  1. $A = B$
  2. $A \sube B$
  3. $A \sub B$
Fasit
Oppgave 17

Gitt mengden $A = \{2,4,6\}$. Hvilke av følgende påstånder er sanne:

  1. $\{2\} \sub A$
  2. $\{2\} \sube A$
  3. $2 \sub A$
  4. $\{2,4,6\} \sub A$
  5. $\{2,4,6\} \sube A$
Fasit
Oppgave 18

Gitt mengdene $A = \{a, b, c\}$ og $B = \{a, e\}$. Finn mengdene:

  1. $A \cup B$
  2. $A \cap B$
  3. $A - B$
  4. $B - A$
Fasit
Oppgave 19

Gitt mengdene $A = \{1,2,3,4\}$ og $B = \{3,4,5,6,7\}$. Finn mengdene:

  1. $A \cup B$
  2. $A \cap B$
  3. $A - B$
  4. $B - A$
Fasit
Oppgave 20

Gitt mengdene $A = \{1,2,3,4\}$, $B = \{3,4,5\}$ og $C = \{2,4,6\}$. Finn mengdene:

  1. $(A \cup B) \cup C$
  2. $(A \cup B) \cap C$
  3. $A \cup (B \cap C)$
  4. $A \cap (B \cup C)$
Fasit
Oppgave 21

Gitt mengdene $A = \{1,2,3,4\}$, $B = \{3,4,5\}$ og $C = \{2,4,6\}$. Finn mengdene:

  1. $(A \cup B) - C$
  2. $(A \cap B) - C$
  3. $A - (B \cup C)$
  4. $A - (B \cap C)$
Fasit
Oppgave 22

Bestem mengdene $A$ og $B$ når $A \cup B = \{1,2,3,4,5\}$, $A - B = \{1,2\}$ og $B - A = \{5\}$.

Fasit
Oppgave 23

Bestem mengdene $A$ og $B$ når $A \cup B = \{a,b,c,d,e\}$, $A - B = \{a,e\}$ og $B - A = \emptyset$.

Fasit
Oppgave 24

Dersom den universelle mengden er $U = \{1,2,3,4,5,6,7,8,9,10\}$ og $A = \{1,2,3,4,5\}$, hva er $\overline{A}$?

Fasit
Oppgave 25

Dersom den universelle mengden er $U = \{a,b,c,d,e\}$ og $A = \{a,c,e\}$, hva er $\overline{A}$?

Fasit
Oppgave 26

Gitt den universelle mengden er $U = \{a,b,c,d,e\}$ og mengdene $A = \{a,b,c\}$ og $B = \{a,c,e\}$. Finn mengdene:

  1. $\overline{A}$
  2. $\overline{A} \cup B$
  3. $\overline{A} \cup \overline{B}$
  4. $\overline{A \cup B}$
  5. $\overline{A \cap B}$
Fasit
Oppgave 27

Gitt den universelle mengden er $U = \{1,2,3,4,5,6,7\}$ og mengdene $A = \{1,2,3,4,5\}$ og $B = \{2,4,6\}$. Finn mengdene:

  1. $\overline{A}$
  2. $\overline{A} \cup B$
  3. $\overline{A} \cup \overline{B}$
  4. $\overline{A \cup B}$
  5. $\overline{A \cap B}$
Fasit
Oppgave 28

Gitt den universelle mengden er $U = \{a,b,c,d,e\}$ og mengdene $A = \{a,b,c\}$ og $B = \{a,c,e\}$. Finn mengdene:

  1. $A - B$
  2. $\overline{A} - B$
  3. $\overline{A - B}$
  4. $\overline{B - A}$
  5. $\overline{B - \overline{A}}$
Fasit
Oppgave 29

Gitt mengdene $A = \{a,b,c\}$ og $B = \{0,1\}$. Finn mengdene:

  1. $A \times B$
  2. $B \times A$
  3. $A \times A = A^2$
  4. $B \times B \times B = B^3$
Fasit
Oppgave 30

Gitt mengdene $A = \{\textnormal{Anne},\textnormal{Alise}\}$ og $M = \{\textnormal{Maline},\textnormal{May}\}$. Finn mengdene:

  1. $A \times M$
  2. $M \times A$
Fasit
Oppgave 31

Gitt mengdene $A = \{\textnormal{Anne},\textnormal{Alise}\}$ og $M = \{\textnormal{Maline},\textnormal{May}\}$. Bestem relasjonen $R$ fra $A$ til $B$ ved $aRb$ der $a$ har færre bokstaver enn $b$.

Fasit
Oppgave 32

Bestem relasjonen $R$$A = \{1,2,3,4\}$ ved $aRb$ der:

  1. $a = b$
  2. $a < b$
  3. $a \leq b$
  4. $a + 2 = b$
  5. $a + 2 < b$
Fasit
Oppgave 33

Bestem relasjonen $R$$A = \{\textnormal{en},\textnormal{to},\textnormal{tre},\textnormal{fire},\textnormal{fem}\}$ ved $aRb$ der:

  1. $a$ har færre bokstaver enn $b$
  2. $a$ står før $b$ i alfabetet
Fasit
📩 Send ønske 📩
👍🏼 Ros og ris 👎🏼
🛠️ Meld feil 🛠️
Logg inn
Symboler:
★ Utfordring ★
Dypdykk Dypdykk Dypdykk
☰ Metode ☰
Bonus Bonus Bonus
Video Video Video

@ 2025 Kunnskapsgnist (Lisensvilkår og Personvernerklæring)