Velg pensum:
Velg type oppgaver:
Antall oppgaver: 33
Tips 1: Husk at det ofte finnes flere måter å løse samme oppgave.
Tips 2: Gjør oppgavene du trenger, for å få den mengdetreningen du trenger.
Tips 3: Hvis du logger inn, kan du lagre hvilke oppgaver du har gjort ved å trykke på sirklene.
Hvilke tall er med i intervallet $[1,4]$?
Hvilke tall er med i intervallet $\langle 1,4 \rangle$?
Hvilke tall er med i intervallet $[ 1,4 \rangle$?
Hvilke tall er med i intervallet $\langle 1,4 ]$?
Skriv mengden av alle partall mellom 10 og 20 som en mengde med korrekt notasjon.
Skriv mengden av alle naturlige tall fra og med 4 til og med 7 med korrekt notasjon.
Skriv mengden av alle heltall tall fra og med -4 til og med 4 med korrekt notasjon.
Hvordan leses følgende uttrykk:
$$\{x \in \N \: | \: x < 4 \}$$Hvordan leses følgende uttrykk:
$$\{x \in \N \: | \: x > 2 \textnormal{ og } x \leq 8 \}$$Hvordan leses følgende uttrykk:
$$\{3x \: | \: x \in \N \}$$Hvordan skrives mengden av alle kvadrattall mindre enn 100?
Hvilke tall inneholder mengdene:
Gitt en mengde, $A = \{a,b,c\}$. Hvilke av følgende påstånder er sanne:
Gitt to mengder, $A = \{4,5,6\}$ og $A = \{1,2,3,4,5,6\}$. Hvilke av følgende påstånder er sanne:
Gitt to mengder, $A = \{4,5,6\}$ og $A = \{4,5,6,4,6,5\}$. Hvilke av følgende påstånder er sanne:
Gitt to mengder, $A = \{5,6,7\}$ og $A = \{4,5,6,4,6,5\}$. Hvilke av følgende påstånder er sanne:
Gitt mengden $A = \{2,4,6\}$. Hvilke av følgende påstånder er sanne:
Gitt mengdene $A = \{a, b, c\}$ og $B = \{a, e\}$. Finn mengdene:
Gitt mengdene $A = \{1,2,3,4\}$ og $B = \{3,4,5,6,7\}$. Finn mengdene:
Gitt mengdene $A = \{1,2,3,4\}$, $B = \{3,4,5\}$ og $C = \{2,4,6\}$. Finn mengdene:
Gitt mengdene $A = \{1,2,3,4\}$, $B = \{3,4,5\}$ og $C = \{2,4,6\}$. Finn mengdene:
Bestem mengdene $A$ og $B$ når $A \cup B = \{1,2,3,4,5\}$, $A - B = \{1,2\}$ og $B - A = \{5\}$.
Bestem mengdene $A$ og $B$ når $A \cup B = \{a,b,c,d,e\}$, $A - B = \{a,e\}$ og $B - A = \emptyset$.
Dersom den universelle mengden er $U = \{1,2,3,4,5,6,7,8,9,10\}$ og $A = \{1,2,3,4,5\}$, hva er $\overline{A}$?
Dersom den universelle mengden er $U = \{a,b,c,d,e\}$ og $A = \{a,c,e\}$, hva er $\overline{A}$?
Gitt den universelle mengden er $U = \{a,b,c,d,e\}$ og mengdene $A = \{a,b,c\}$ og $B = \{a,c,e\}$. Finn mengdene:
Gitt den universelle mengden er $U = \{1,2,3,4,5,6,7\}$ og mengdene $A = \{1,2,3,4,5\}$ og $B = \{2,4,6\}$. Finn mengdene:
Gitt den universelle mengden er $U = \{a,b,c,d,e\}$ og mengdene $A = \{a,b,c\}$ og $B = \{a,c,e\}$. Finn mengdene:
Gitt mengdene $A = \{a,b,c\}$ og $B = \{0,1\}$. Finn mengdene:
Gitt mengdene $A = \{\textnormal{Anne},\textnormal{Alise}\}$ og $M = \{\textnormal{Maline},\textnormal{May}\}$. Finn mengdene:
Gitt mengdene $A = \{\textnormal{Anne},\textnormal{Alise}\}$ og $M = \{\textnormal{Maline},\textnormal{May}\}$. Bestem relasjonen $R$ fra $A$ til $B$ ved $aRb$ der $a$ har færre bokstaver enn $b$.
Bestem relasjonen $R$ på $A = \{1,2,3,4\}$ ved $aRb$ der:
Bestem relasjonen $R$ på $A = \{\textnormal{en},\textnormal{to},\textnormal{tre},\textnormal{fire},\textnormal{fem}\}$ ved $aRb$ der:
@ 2025 Kunnskapsgnist (Lisensvilkår og Personvernerklæring)